søndag 11. mai 2014

ESC Topp 10

Det er ingen verdenshemmelighet at jeg elsker Eurovision Song Contest. Eller Melodi Grand Prix, om du vil. Det handler ikke egentlig om musikken, jeg skal ærlig innrømme det. Det handler om pakken du får servert hjemme i stua proppfull av gull, glitter og bad taste, humor og mangel på sådan, hysteriske fremtoninger og fantastiske kreasjoner. Hvordan man kan ha et fullverdig liv uten en god dose ESC en gang i året er for meg komplett uforståelig. Så hvert år benker jeg meg til foran TV'en, enten i godt selskap av gode venner eller i sofakroken hjemme med noe godt i glasset. I går ble det av den sistnevnte sorten. Jeg fant en halvliter Urquell i kjøleskapet, hvor den nok har ligget og ventet på nettopp en slik anledning, og benket meg til. Og ESC skuffet ikke. Skjeggete damer, polske pupper og italienske truser, gull, glitter og paljettkledde potetsekker. Og med brakseier til Conchita Wurst fikk også Europa vist akkurat hvor mye de bryr seg om visse østeuropeiske politikeres misnøye med den "europeiske homseparaden" - absolutt ingenting.

Såh. Her er altså mine ESC-favoritter i vilkårlig rekkefølge. La oss like godt starte med gårsdagens vinner - den fortjener tross alt et gjenhør!


Og når vi først er i den leia, hvorfor ikke slå til med den også da noe kontroversielle vinneren av ESC 1998 - Dana International?


En av mine absolutte favoritter må være diskokula fra Ukraina, Verka Serduchka, som kom på en velfortjent andreplass i 2007. Hvordan kan man egentlig glemme denne forestillingen?


Ja, og så har vi jo fjorårets Gaycula - unnskyld, jeg mente Cezar - fra Romania. Det er nesten så jeg anbefaler å skru av lyden på denne her. Men bare nesten. Enjoy!



Når vi først er i området må jeg jo også ta med bidraget fra Moldovas Edward Norton i 2012. Eller vent, Pasha Parfeny het han visst. En liten dose pop blandet med en liten dose Balkan. For min del kunne denne ha fått en høyere plassering enn en ellevteplass, men resten av Europa var visst ikke enige. Their loss.



Og vinnerlåten fra 2012 må selvfølgelig inn på listen. Euphoria har nok blitt spilt over hele Europa i diverse mikser etter dette, for dette var jo noe så kjedelig som en knallbra låt.



2012 var et gullår. Ikke bare var det en bra vinnerlåt, men også andreplassen gikk til det som må ha vært hele ESC-historiens eldste  og søteste deltagere - Buranovskije Babusjki. Rent sang de ikke, men herlighet så sjarmerende!



Og så har vi en gammel slager fra Israel. Nærmere bestemt 1987. Riktignok ble det bare en åttendeplass, men hvem husker vinnersangen? (En av de derre Johnny Logan-sangene. Kjedelig.)  Spol frem til 1:28, så er du der. Resten er bare snikksnakk.



Av andre slagere må vi jo nesten ta med denne klassikeren fra 1979. Det ble en fjerdeplass for Tyskland for Dschingis Khan, men nok en gang altså - husker noen vinnerlåten?



Til slutt må jeg vel ta med denne godbiten fra i fjor. Det ble bare en fjerdeplass på Margaret Berger også, men for å være helt ærlig hadde jeg glemt vinnerlåten inntil den ble spilt igjen i går. Jeg har ikke glemt denne!



Dette er mine topp ti ESC-låter. Hvem har jeg glemt? Sikkert fryktelig mange. Jeg får heller stille opp med en topp 20 neste gang. God søndag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar